fbpx
Selecteer een pagina
Meer aandacht en rust in 7 minuten
Eenvoudig vanaf het Digibord bewegen, ontspannen en de focus herpakken
Mee-doe video’s met een duurzaam effect

voor onder- en middenbouw

  • Verhoog aandacht en focus
  • Het groepsgevoel groeit
  • Verminder kans op overprikkeling 
  • Versterk de cognitieve en executieve functies
  • Versterk het zelfbewustzijn en zelfvertrouwen
  • Oefen sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen
  • Aansluitend bij kerndoelen
Een kort moment van beweging en ontspanning helpt de lesstof effectief te verwerken, verbetert het klassenklimaat én geeft meer rust.

Wanneer jij moe of gestrest bent, ben je waarschijnlijk niet de docent die je graag wilt zijn. Je voelt de werkdruk en hebt een vol lesschema. Van de 6 schooluren op een dag heb je ongeveer 2 tot 3 effectieve lesuren. Tijd is daarmee kostbaar. 

Een maandelijkse massage is fijn, maar juist de korte dagelijkse ‘adempauzes’ zijn zo enorm effectief! Het laat de spanning van dát moment wegvloeien en daarmee maak je direct ruimte en laad je op.

Het nemen van korte pauzes is iets wat je – ook en juist! – samen in de klas kunt doen. Met één druk op je Digibord, ervaar je meer rust en focus in jouw klas, na het mee-doen met deze speelse en verhalende ontspan video’s. Zo kun je zonder voorbereiding eenvoudig de aandacht herpakken. 

WAT ZEGGEN ANDEREN?

De kinderen worden rustig, ontspannen en er is een fijne energie… Ze vroegen er op een gegeven moment zelf naar en vertelden er thuis ook over! Ik zou dit aan iedereen (die werkt) met kinderen tot een jaar of 10 aanraden.

Yvette Bruggeman, Leerkracht groep 1&2

WAT ZEGGEN ANDEREN?

De filmpjes zijn heel makkelijk in te zetten en duren precies lang genoeg. Ze zijn heel duidelijk en beeldend, doordat er bij de oefening over spaghetti ook echte spaghetti in beeld komt. Je stem is ook heel erg prettig, alleen daar worden we al rustig van!

Yvette Bruggeman, Leerkracht groep 1&2

WAT ZEGGEN ANDEREN?

Kinderen worden bewuster van hun eigen lichaam. Ik zou het zeker aan andere onderbouwcollega’s aanbevelen, vooral op bijv. regenachtige dagen als we niet naar buiten kunnen, is het heerlijk om even zo iets als dit aan te kunnen zetten.

Renske Hummelink, Leerkracht groep 1&2

WAT ZEGGEN ANDEREN?

Ik was in het begin vooral heel benieuwd hoe de kinderen er op zouden reageren. Ze vonden het eerst een beetje gek en ongemakkelijk en zaten elkaar aan te kijken van: “Huh? Doe jij dit? Oké, dan doe ik het ook!” Na een paar keer samen de filmpjes kijken, merkte ik dat de kinderen er lekker rustig van werden.

Renske Hummelink, Leerkracht groep 1&2

SPECIFIEKE MOMENTEN WAAROP JE DIT KUNT INZETTEN: 
Dagstart – Start de dag vanuit ontspanning en focus

Kringgesprek – Onderling ervaringen delen versterkt het groepsgevoel

Lesovergang – Aandacht herpakken of lesstof verwerken door bewuste beweging

Na een pauze – Helpt om de ‘wiebelkonten’-energie te laten zakken

Voor een toets – Ondersteunt met positiviteit wanneer iets lastig is

EEN ‘PAUZE’ LIJKT NUTTELOOS,

MAAR JE KRIJGT ER DUBBELE MINUTEN IN AANDACHT VOOR TERUG

Wanneer je veel op de planning hebt staan, is het vervelend wanneer de klas er niet ‘bij’ is. Of wanneer leerlingen met internaliserend en externaliserend gedrag extra behoefte hebben aan een uitlaatklep en de planning dit op sommige dagen lastig toelaat. Op die (en meer) momenten kan het zeer effectief zijn om een korte adempauze in te bouwen in je schema.
Een adempauze
Door (dagelijks) een korte pauze in te lassen, creëer je niet alleen voor jezelf (!) maar ook voor jouw leerlingen een moment van ontspanning waardoor er meer rust in de groep ontstaat. 
Betere concentratie
Momenten van rust helpen om de aandacht langer bij de les te houden. Wanneer de concentratie verslapt, kunnen ‘energizers’ helpen. Maar drukte en teveel prikkels werken dan juist averechts.

Bewuste, speelse beweegoefeningen en ontspanning hebben veel meer effect om de concentratie te herpakken.

Verhoog hersenproductiviteit
Uit onderzoek blijkt dat een korte pauze de focus een flinke oppepper geeft. De prefrontale cortex, waar leerlingen nieuw opgedane kennis opslaan, kan door ontspanning deze kennis verwerken en  – nog veel belangrijker – ruimte creëren voor nieuwe lesstof!
Groter lichaamsbewustzijn
Beweging maakt leerlingen bewuster van hun lichaam en gevoelswereld. Tussendoor bewegen heeft een positief effect op hun fysieke en mentale welzijn en verhoogt de productiviteit. Leerlingen zitten lekkerder in hun vel en zijn kalmer.
Positief denken
Kinderen leren zichzelf waarderen, positief denken en omgaan met spanning. Ze krijgen tools die ze kunnen in zetten wanneer emoties hoog oplopen. Zo krijgen ze meer grip op hun emoties en leren deze zelf  beter te reguleren. 
Zelfverzekerd
Naast hoofdwerk is het belangrijk dat er ook aandacht is voor ‘hartwerk’. Want net als taal- en cijfervaardigheid, is het belangrijk dat kinderen leren zelfverzekerd in het leven te staan. Dat ze niet iets moeten worden, maar dat ze het al zijn: uniek. Ieder met een eigen set aan kwaliteiten.
Sterk en soepel
Door te bewegen leer je jezelf kennen. Je ontdekt je fysieke mogelijkheden. Yoga bevordert een goede lichaamshouding: een rechte rug, soepele spieren en sterke botten.
“Ideaal, die Zen-momentjes!

Zelf doe ik (regelmatig) mindfulness en ademhalingsoefeningen met mijn klas, maar ik heb hier nog geen doorgaande lijn voor gevonden. 

Nu kan ik, zonder dat het mij extra tijd kost, tóch hetzelfde effect behalen.”

Juf Eva, groep 4

LEERONDERSTEUNEND MIDDEL

Het programma van Online Yoga Juf in de Klas is een sociaal-emotioneel leerondersteunend middel voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen in groep 1 tot en met 4. Het bestaat uit mee-doe video’s eenvoudig af te spelen via het Digibord. Het programma sluit aan bij de kerndoelen 34, 35, 37 en 38 uit het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld, thema Mens en Samenleving.

Ontdek de voordelen:

voor LEERLINGEN

+ Verbetert sfeer in de klas

+ Verhoogt concentratie

+ Vermindert kans op overprikkeling

voor LEERKRACHTEN
+ Verhoogt lesplezier

Verlaagt werkdruk 

Verbetert sfeer in de klas

voor SCHOLEN
Verbetert leerprestaties

Ondersteunt leerkrachten

Verbetert sfeer op school

MIJN MISSIE
Online Yoga Juf in de Klas maakt leuke, speelse video’s die jou als leerkracht helpen om meer focus en rust te integreren in je lessen.

Ik ben Kim, de Online Yoga Juf. Mijn passie voor kinderyoga begon toen ik zag hoe rustig mijn zoontje werd van af en toe meedoen met mijn yogaoefeningen. Als moeder gun ik die korte momenten van rust niet alleen ieder kind, maar ook iedere leerkracht!

Ik geloof dat het enorm goed voor je is om regelmatig bij jezelf in te checken. Dat er naast het vele hoofdwerk ook ruimte mag zijn voor ‘hartwerk’ tijdens een lesdag. Kinderen leren hoe ze hun accu opladen is een belangrijke life-skill in deze tijd vol afleiding. Hierdoor ontstaat er meer rust, een fijne sfeer in de klas en leerlingen zijn weer bij de les. 

Zo is mijn wens ontstaan om korte zelfzorg momenten met duurzame impact voor leerling én leerkracht te maken. 

HET MOOISTE CADEAU

VOOR JE KLAS

Press play en doe mee! De stoelen mogen blijven staan.

WAT HOUDT ZO’N ZEN-MOMENT’ VAN 7 MINUTEN PRECIES IN?

Via speelse, verhalende video’s met thema’s zoals: Geluksvogel, Superheldenkracht, Knuffelbeer of Brandweerman, maak je kennis met de positieve effecten van kinderyoga. Je hoeft geen extra voorbereiding te doen, de leerlingen kunnen de oefeningen meteen meedoen – op hun stoel! Je hebt alleen toegang tot het internet en een (tv)scherm, Digibord of iPad nodig.

Zen momenten voor in de klas wisselen bewezen methoden zoals beweging (yoga), ademhaling, mindfulness, (zelf-)massage en visualisatie af om kinderen even bij zichzelf te laten inchecken bij hoe ze zich voelen. Juist die korte momenten hebben een duurzaam effect op het welzijn van kinderen. Door de eenvoudige, compacte vorm kun je het zonder rompslomp in je klas inzetten.

Ontdek de kracht van korte ‘adem-pauzes’

30  videolessen voor meer rust en focus in +/- 7 Minuten voor

onder- en middenbouw

+ Je bepaalt zelf het gewenste moment: dagstart, lesovergang of na een pauze.

+ Verhoogt aandacht en concentratie en vermindert kans op overprikkeling.

+ Je hebt er weinig voorbereiding voor nodig: press play & doe mee!

+ Verbetert het klassenklimaat.

+ Het sluit aan bij kerndoelen 34, 35, 37 en 38 uit het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld.

+ Wetenschappelijk beproefde methoden: yoga, ademhaling en mindfulness.

30 thematische video’s. Eenvoudig af te spelen via Digibord, wanneer het jou uit komt. Leerlingen doen eenvoudig mee vanaf hun stoel. In 7 minuten herpak je zonder voorbereiding de rust en focus in de klas.