JE BENT OPZOEK NAAR EEN MANIER OM JOUW LEERLINGEN OM TE LEREN GAAN MET PRIKKELS?

Je weet dat kinderen een natuurlijke bewegingsdrang hebben en wilt daar aan kunnen voldoen. De enegizers werken prettig en zijn een fijne manier om de energie hoog te houden. Maar je beseft ook dat er rust nodig is om de lesstof te kunnen verwerken. Extra handvatten hiervoor zouden verwekom je graag.

Je merkt dat de dagen voorbij vliegen en er is nog zoveel te doen. Je hebt verschillende methoden om jouw klas bij de les te houden. Alleen kosten die oefenigen jou ook weer extra voorbereidingstijd om in te kunnen zetten.

Je wilt positief kunnen bijdragen aan de toekomst van jouw leerlingen. Je weet met hoeveel prikkels de leerlingen dagelijks in aanraking komen en welk effect dat op hun leervermogen heeft.

Maar hoe kun je dit nou efficiënt in een drukke planning integeren? 

Herken je je hierin?

  • Yoga of ademhalings-oefeningen zijn nieuw voor je en waarschijnlijk ook voor een groot deel van jouw leerlingen, maar je staat er nieuwsgierig en positief tegenover. 
  • Je wilt op een plezierige manier meer focus en ontspanning in je klas ervaren. 
  • Je zoekt een werkvorm die je op verschillende momenten en naar gelang het energie-niveau op de dag kunt inzetten. 
  • Je doet wel eens een yoga houding of mindfulness oefening, maar het kost je erg veel voorbereidingstijd waardoor het er vaak niet van komt. 
  • Je bent opzoek naar beweeg, adem en concentratie-oefeningen die je zowel klassikaal als 1 op 1 kunt inzetten.

Zou je bent nieuwsgierig en staat open om op een andere manier meer ontspanning en focus in te bouwen in jouw klas, zonder al te veel rompslomp. 

Herken je je in 1 of meerdere van bovenstaande punten? Dan is de proefles ‘OLIFANTENKRACHT’ echt iets voor jou om te proberen.

 

educating the mind without educating the heart is no education at all.

– Aristotles –

Met de proefles OLIFANTENKRACHT maak je kennis met het inzetten van een  kinderyoga video. Je raakt bekend met de positieve en rustgevende effecten die het op jouw klas heeft. 

Je gaat werken aan:

1)  Een werkvorm die je als tussendoortje, les overgang, dagstart en/of afsluiting kunt inzetten.

2) Een zen moment voor de klas én voor jou! 

3) Meer verbinding tussen hoofd, hart en lijf met een nóg plezieriger klassenklimaat als resultaat.  

Na het inzetten van de proefles OLIFANTENKRACHT heb je een tool in handen waarmee je op een eenvoudige manier de focus kunt herpakken. 

LEERLINGEN DIE ONTSPANNEN EN AANDACHTIG ZIJN

  • Jij en jouw leerlingen zijn bekend geraakt met de speelse manier van kinderyoga en de positieve effecten er van.
  • Je ervaart meer focus en ontspanning in je klas na het doen van kinderyoga. 
  • Je beschikt over beweeg, adem en concentratie-oefeningen die je zowel klassikaal als 1 op 1 kunt inzetten.
  • Je ervaart tijdswinst doordat de yoga houding of mindfulness oefening al voor je klaar staat.
  • Je beschikt over een werkvorm die je op verschillende momenten op de dag kunt inzetten. 

WAT HOUDT DE PROEFLES OLIFANTENKRACHT IN?

De mee-doe video OLIFANTENKRACHT is een laagdrempelige kennismaking met kinderyoga voor in de klas. 

Je krijgt toegang tot één basis video met:

Olifantengroet: serie oefeningen op rijm (een speelse variant op de yoga Zonnegroet)

Ademhalingsoefening: eenvoudige adamhalingsoefening die de kinderen helpt kalmeren

Massage: masseren heeft een ontspannend effect

Aandachts-oefening: met deze gerichte aandachtsoefening leren ze focus te houden, door zich te concentreren op één zintuig. 

De basis video duurt maximaal 7 minuten en je kunt deze als geheel in zetten. Het moment bepaal je zelf zodat het aansluit op jouw planning en behoefte op dat moment in de klas. 

Een laagdrempelige manier om samen met de klas kennis te maken met kinderyoga en de positieve effecten er van. 

De proefles kost 9,- euro excl. btw. (10,89 incl. btw)

teachers affect eternity; no one can tell where their influence stops

– HENDRY BROOKS ADAMS –

De groep is erg druk (jongensklas). De kinderen werden er rustiger van en waren daarna goed geconcentreerd. Ik vind het prettig om tussendoor een video aan te zetten en doe zelf mee. Ik merkte vooral dat het effect groter werd naarmate ik de video vaker inzette. De kinderen vonden het erg leuk en vooral het fantasie gedeelte sprak ze erg aan.

Juf Kim

De klas vond het in het begin nog spannend en moesten ze lachen, maar al gauw deden ze serieus mee. Ze gaven aan er rustig van te worden en voelden ook innerlijke rust. En op de vraag of ze dit vaker zouden willen doen: jaaa!

Juf Sarah

Door Yoga niet alleen als fysieke work-out  te beoefenen merkte ik wat voor diepgaand en helend effect dit op mij had.

Na een studie aan de HES in Amsterdam ben ik al vrij snel mijn eigen weg gegaan en vond mijn passie in het filmen. Jaren lang heb ik als freelance Camera Journalist gewerkt in Nederland en daarbuiten. Mijn ultieme doel werd een documentaire maken. Een verhaal waarmee je mensen écht kunt raken. 

Toen die kans zich voor deed pakte ik die met beide handen aan. Uiteindelijk won mijn documentaire zelfs de publieksprijs op een film festival in 2015. Mijn doel was behaald en overtroffen.  

 

Kort daarop raakte ik in verwachting. Ons kindje werd geboren en tegelijkertijd ook twee ouders. De eerste jaren gingen gepaard met veel gebroken nachten en het zoeken naar een nieuw leefritme.

Hoeveel ruimte wil ik voor mijn gezin, werk en vriendschappen? Wat sta ik toe? Met als gevolg een schuldgevoel tegenover mijn opdrachtgevers wanneer ik koos om bij mijn kind te zijn en anderom. En toen kwam die spreekwoordelijke muur.

Het werd tijd dat ik me ging verdiepen en ontwikkelen. Door Yoga niet alleen als fysieke work-out te beoefenen, maar ook de veelzijdige aspecten ervan te gaan praktiseren zoals ademhalingsoefeningen, mindfulness en meditatie merkte ik wat voor diepgaand en helend effect dit op mij had.

Ik zocht naar een nieuwe impuls. Iets wat me veel plezier zou geven. Dat werd een opleiding tot Kinderyoga docente. Hoe meer ik het bijzondere effect van yoga op de kinderen zag, hoe enthousiaster ik werd. Het liefst zou ik zoveel mogelijk kindjes tegelijk willen bereiken…

De link met mijn andere werk als camerajournalist was dan ook gauw gelegd. Ineens zag ik de mogelijkheden voor het maken van een online videoprogramma voor basisschoolleerlingen.

 Ze worden zich bewuster van zichzelf en leren op een speelse manier de dagelijkse prikkels te verwerken. Het geeft kinderen toegang tot hun ‘aan- en uitknop’. 

 

VEELGESTELDE VRAGEN

Bij welke kerndoelen vindt kinderyoga aansluiting?

De lessen vinden aansluiting bij de verschillende kerndoelen van het Primair onderwijs; taalbeschouwing (12), mens en samenleving (34, 37 en 39) en bewegingsonderwijs (57 en 58).

Wat heb ik hiervoor nodig?

Het enige wat je nodig hebt om de video’s te kunnen afspelen is toegang tot internet  en een (tv-)scherm, digi-board of iPad. Afhankelijk of je het klassikaal of 1 op 1 wenst in te zetten. 

Hoe kan ik mee doen met het programma?

Na aankoop ontvang je zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 24 uur toegang tot de online omgeving met de online training. 

Ik weet niet of mijn klas wel ‘geschikt’ is voor kinderyoga?

Het succes van dit programma heeft ook alles te maken met jouw inzet en toewijding. Het helpt wanneer je dit aan het begin van het nieuwe schooljaar in jouw cyclus opneemt en inzet als ‘groeps proces’ om op te laden. Wanneer jij uitdraagt aan jouw klas dat dit de werkvorm is om samen ‘op te laden’, samen ‘Zen’ te worden, nemen leerlingen dat van je aan. Ookal is het misschien ‘anders’ dan dat ze gewend zijn.

Ben je bekend met het Persoonlijk Opleidings Budget voor leerkrachten?

Werk je in het primair onderwijs? Dan heb je recht op twee uur per week individuele professionele ontwikkeling bij een voltijdbaan. Deze tijd staat los van teamscholingen en kan worden gespaard tot scholingsdagen. Verder is er per school gemiddeld tenminste 500 euro per fte beschikbaar voor deze scholingen. De personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad beslist hoe het totaalbudget wordt verdeeld. Bron: www.aob.nl

teaching is the one profession that creates all other professions

– anonymous –